Esej/epistemološka refleksija na vajo

Kontekst: fotografija je prikazovala obred prehoda pri ljudstvu, kjer ob določeni starosti na mladostnika zlijejo srnino kri.

Moj esej se nanaša na krajšo vajo, pri kateri smo za trenutek pogledale fotografijo, na kateri je bil zajet obred prehoda, in si jo nato poskušale razložiti. Moje prve misli so se navezovale na nasilje, ki ga povzroča policija, genocid in trpljenje na splošno, za kar obstajajo preproste razlage: ravno tisti dan se je zgodil protest proti nasilju policije nad pripadniki manjšin in na splošno, že od začetka genocida v Gazi, zadnje čase pa tudi tega v Sudanu, veliko razmišljam o etničnih čiščenjih, ki povzročajo trpljenje ljudi po vsem svetu. Ko sem izvedela, da gre na fotografiji za obred prehoda, sem se zamislila, kako hitro pridemo do sklepov o stvareh, ki jih – tako kot te fotografije – sploh ne poznamo dobro, vidimo nekaj rdeče barve in takoj pomislimo na trpljenje, ali, v primeru nekaterih mojih sošolk, na »žurko«. Podobno lahko v socialnem delu in vsakdanjem življenju na hitro s pogledom oplazimo človeka rahlo temnejše polti in ga potisnemo v enega od »predalčkov«, denimo pomislimo, da je Rom brez izobrazbe s sedmimi otroki, ki krade žlebove. Ravno zato je pomembno kritično mišljenje, v socialnem delu in ostalih pomagajočih poklicih nismo »opazovalke, ločene od opazovanega«, pač pa smo kot socialne delavke udeležene v interakciji – zaznavamo, interpretiramo in so-ustvarjamo realnosti (Šugman Bohinc, 2000, str. 289). In ravno ta vaja prikazuje, da ljudje nismo nikoli zares ločeni od dogajanja okoli nas, saj le-to vedno oblikuje naš način zaznavanja, mišljenja, verovanja, odločanja in znanja (Šugman Bohinc, 1997, str. 301).

Poraja se torej vprašanje: če imamo že ob pogledu na določeno fotografijo v istem prostoru in času ženske, ki smo poleg vsega vse študentke četrtega letnika Fakultete za socialno delo, več popolnoma različnih interpretacij le-te, ali potem sploh obstaja ultimativna resnica? Ravno neobstoj resnice z velikim R poudarja Šugman Bohinc (1997, str. 292, 293), ki trdi, da ni ene same enoznačne resnice, temveč so resnice mnogoterne, odvisne od položaja tistega, ki jih ustvarja in interpretira, resnica pa je vedno rezultat družbenega dogovora in ne odslikava nekakšne objektivne realnosti. Ravno ta razlaga zavrača pozitivističen pogled na svet, h kateremu se najpogosteje zatekajo naravoslovne znanosti.

Zakaj pa sploh pride do tega, da študentke s podobnim ozadjem in – upam si trditi – vrednotami tako zelo različno vidimo fotografijo in svet? Kako to, da bo sošolka, ki si bo za projektno nalogo izbrala isto vajo, ob praktično isti literaturi spisala popolnoma drugačen esej? Model, ki ga predstavi Bignetti (2020), odgovarja ravno na vprašanje, zakaj isti dogodek ali podoba – na primer fotografija, ki smo jo med vajo opazovale – sproži tako različne interpretacije. Po Bignettiju se v umu že od rojstva postopoma razvijejo trije med seboj prepleteni dualizmi: biološki, psihološki in metafizični. Prvi izhaja iz delitve med nezavednim in zavestnim umom, drugi iz znotraj zavesti same, kjer se oblikujeta dve perspektivi – čustvena, subjektivna (1. oseba) in racionalna, objektivna (3. oseba) – tretji pa iz dvoma, značilnega za racionalni um, ki ne zaupa več lastni zmožnosti spoznanja resničnega bistva sveta. Ti sloji zaznavanja ustvarjajo notranje napetosti med čutenjem in razumevanjem, med osebno izkušnjo in zunanjim opazovanjem. Ravno ta razcepljenost se kaže v različnosti naših odzivov na isto podobo. Če to povežemo z razumevanjem epistemologije socialnega dela po Šugman Bohinc (1997, 2010), ki poudarja, da ne obstaja resnica z velikim R, temveč le situirane resnice, pogojene s pozicijo opazovalke, postane jasno, da so vsi odzivi enako legitimni. Če sem med vajami ob pogledu na rdečo tekočino najprej torej pomislila na besede "genocid", "trpljenje" in "protest", bi danes spričo dogajanja zadnjih dni v Latviji, državi, o kateri na splošno, še posebej pa njenem političnem stanju, ne slišimo veliko, predvsem pa članici Evropske unije, ki bo kot prva taka najbrž odstopila od Istanbulske konvencije, bi verjetno fotografijo prej povezala s trpljenjem žrtev nasilja v družini, še posebej žensk. Že tako mi je tematika nasilja nad ženskami precej blizu, hkrati pa imamo v tem semestru predavanja in vaje predmeta Spol in nasilje in grem januarja na izmenjavo v državo, ki meji ravno na Latvijo, Litvo. Podobno zaznavo bi najverjetneje imela tudi med ali tik po opravljanjem lanske prakse na centru za socialno delo na področju nasilja v družini. Ravno to prikazuje odvisnost pogleda na svet od trenutnih zanimanj, razpoloženj ipd., hkrati pa odsotnost medijskega poročanja o dejstvu, da bo Latvija morda odstopila od te pomembne listine za preprečevanje nasilja, prikazuje trenutno stanje v svetu. Ko je od Konvencije leta 2021 odstopila Turčija, so mediji, pa tudi ljudje na vodilnih položajih drugih držav »skočili v zrak«, odvijali so se protesti. Zakaj je tokrat drugače? Ker Latvija ni muslimanska država in zato pač trenutno ni »na tapeti« kot izvor vsega zla, ki se dogaja po svetu? Ker je članica Evropske unije? Se po svetu morda dogaja poenostavljanje problema z zanikanjem le-tega (Šugman Bohinc, 2000, str. 98), ker se v trenutni politični klimi, ki sumljivo spominja na distopične romane Margaret Atwood, preprosto ne zmoremo ukvarjati s še eno grožnjo pravicam žensk, čeravno se ta dogaja v osrčju – za katero se ima rada – nadvse svobodne in pravične organizacije kot je Evropska unija?

Vredno se mi zdi izpostaviti še bizarnost odziva nekaterih, če ne celo večine, sošolk, ko so izvedele, da se na fotografiji preliva kri srne. V le-tem vidim dve težavi. Prvič, po tem, ko smo v krogu podelile svoje misli - upam si trditi, da sta več kot dve tretjini študentk naše skupine pomislili na nasilje ali kakšno drugo obliko trpljenja - bi pričakovala, da bo prvi odziv na ugotovitev, da je edina žrtev "le" žival (in da fotografija ne predstavlja trpljenja na desetin tisočev palestinskih otrok), olajšanje, tako pa so se mnoge odzvale s sočutnimi vzdihi. In drugič, kolikor vem, sem edina veganka v letniku, kar pomeni, da ostale (ali - ponavljam in poudarjam - vsaj večina) študentk na dnevni bazi konzumira izdelke živalskega izvora ter s tem neposredno financira mučenje milijonov živali. Tudi tukaj je vidna povsem drugačna "barva leč", mentaliteta skozi katero vidimo svet. Kako je prišlo do tega, da so nekatere živali vredne manj kot največ polurni užitek v obliki zrezka, za drugimi pa malodane jočemo, čeravno gre za "le" (ne spreglejte navednic!!!) eno srno v primerjavi z ogromnim številom izstradanih ljudi, ki jih na območju Gaze pobijajo z umetno ustvarjeno lakoto? Ne razumite me narobe, ne trdim, da bi morali brez empatije pogledati stran ob trpljenju šepajočega psa oziroma v našem primeru krvaveče srne, ali da bi vsak moral čez noč postati vegan, niti ne mislim, da je prvo etično ali drugo mogoče. Želim si le, da bi ljudje spregledali bizarnost specizma in sistema, ki nam barva leče, skozi katere gledamo na svet in ga presojamo.

Vendar tukaj nastopi težava: Foerster (1993, str. 3) v članku trdi, da je vsaka vednost pravzaprav vednost drugega reda, torej ne o svetu samem, temveč o tem, kako mi svet opazujemo. To bi v skrajnem primeru pomenilo, da trpljenje živali v živilski in tekstilni industriji morda celo ne obstaja, pač pa si jaz njihovo življenje interpretiram kot trpeče, kar bi popolnoma omajalo moje temeljne vrednote. Zavedati se moramo tudi, da smo soodgovorni za realnost, ki jo produciramo in da objektivnost pogosto pravzaprav predstavlja etični izgovor (Foerster, 1993, str. 5). V tej luči epistemologija socialnega dela ni le teoretski okvir, temveč tudi etična drža: zahteva, da se zavedamo, iz katere perspektive gledamo, in kako ta perspektiva sooblikuje svet, v katerem živijo drugi. Naj vseeno predpostavim, da ostajam na strani svojih vrednot, torej v tem primeru veganstva. Kot »objektiven« razlog proti rastlinski prehrani pogosto slišim, da ta način življenja ni zdrav za človeka, da smo ljudje vsejedke in vsejedci, kar je z mojega vidika etični izgovor. To pomeni, da ko se odločim, kaj vidim na fotografiji – nasilje, trpljenje, ritual, umetnost – sem že vključena v dejanje ustvarjanja pomena.

Naj se vrnem na temo, s katero sem esej začela, na to, kaj sem v kratkem času, ko sem fotografijo prvič videla, sploh zaznala. Kot že omenjeno so bile moje prve misli "genocid", "trpljenje in "protest". Zakaj sem pomislila ravno na omenjene besede, sem že razložila, ostaja pa vprašanje, kaj sem ob videnem začutila. Najprej se je gotovo pojavilo nelagodje, rahla tesnoba v prsih. Nato pa ... skoraj me je sram priznati, so te občutki kmalu skorajda izginili. V nekaj minutah sem se že šalila s sošolkami, ki so na fotografiji videle "žurko" ali tradicijo polivanja. Kako do tega pride? Kako se lahko ob zavedanju, da dan za dnem ljudje, posebej priseljenci in druge marginalizirane družbene skupine, trpijo nasilje, povzročeno od policije, katere temeljna naloga naj bi bila, da ljudi ščiti, še vedno smejimo? Ali mirno spimo, se pogovarjamo, hodimo po vsakdanjih opravkih kljub - vem, zdaj se že ponavljam - genocidu, ki se odvija v Gazi? Ali tem z veliko manj medijske pozornosti v Sudanu? Morda je vse skupaj strategija preživetja, morda smo se že izčrpale, na začetku so nas na protestih, političnih debatah v javni in zasebni sferi ter dobrodelnih akcijah ipd. poganjali jeza, sočutje, empatija in sram, ker "naši", zahodni, sistemi omogočajo, podpirajo in financirajo grozodejstva, ki se izvajajo po svetu, nato pa smo po dnevih, tednih, mesecih in celo letih morale zavoljo lastnega duševnega zdravja nehati ves čas misliti le na to. Morda pa ravno omenjeni sistemi želijo prav to: normalizacijo nasilja. S širjenjem moralne panike volitve po svetu zmagujejo desni ekstremisti, ki vzklikajo, da so muslimanke in muslimani rak rana zahodne družbe, ob čemer se ne sprašujejo, kdo preganja migrante in begunce s svojih ozemlji na "naša".

"Politika »veljakov«! Politika roparskih vonj! Politika junakov, ki njihove knjige govore o njih, politika, ki je postalo zlo za vse ljudi!" (kot pravi Lord Byron v Tollerjevem predgovoru Naskoka na stroje) ima žal vedno vpliv na epistemologijo ljudi v naši družbi. Najbolj s sovraštvom barva leče najranljivejših: ljudi z nizko stopnjo izobrazbe, starejših, mladih. Ravno slednje sem že slišala zagovarjati genocid v Gazi kot "izzvan genocid", ali trditi, da mu ne nasprotujejo, ker so žrtve le-tega muslimani. 

Če sta torej denimo visoka stopnja nepismenosti med pripadniki romskih skupnosti in nedostopnost osnovne človekove pravice, pitne vode, zanje dojeti kot nekaj popolnoma normalnega in vsakdanjega, se moramo vprašati, kdo sploh določa, kaj je normalno in kaj deviantno. Kako vemo, da je meter dolg meter in kako preverimo resničnost le-tega, kot se sprašuje Šugman Bohinc (2000, str. 95)? Kdo pravi, da mora določen delež otrok živeti v revščini ob otroškem delu v industriji hitre mode medtem, ko druge ščitijo pravni akti, ki prepovedujejo otroško delo?

Nazadnje se vrnimo še na normalizacijo nasilja. Kdo torej nasilje normalizira? Očitno tisti, ki ga producira (pa še rima se!). Ravno s spremembo pogleda na svet, s tem, da se na vse pretege trudijo omajati vrednote ljudi do te mere, da minimalizirajo vrednost življenj ljudi, ki niso "naši", so Romi, muslimani, migranti, temnejše polti, ali pač živijo nekje tam daleč, od koder pridejo vsa naša poceni oblačila (Indija, Kambodža, Vietnam, Kitajska ...) in zlato (Sudan), ker pač le tako lahko vzdržujemo naš za planet in veliko večino ljudi nevzdržen način življenja, ostanejo na položajih in ohranjajo sistem turbokapitalizma, patriarhata in neoliberalizma, ki znova in znova dokazuje, da ne služi nikomur razen peščici belih moških, pripadnikov kapitalistične elite.


LITERATURA

Bignetti, E. (2020). “Dual State”, “Double-Perspective” and “Cartesian-Like Dualism” are three forms of dualisms emerging in mind like in a Matrioska. Open Journal of Philosophy, 10(4), 555-578. Pridobljeno 5. 11. 2025 s https://doi.org/10.4236/ojpp.2020.104039

Foerster, H. von (1993). Ethics and Second-Order Cybernetics. Psychiatria Danubina 5, 1-2: 33-47.

Šugman Bohinc, L. (1996). Socialno delo – znanost? Socialno delo 35, 5: 403-405.

Šugman Bohinc, L. (1997). Epistemologija socialnega dela. Socialno delo, 36,4: 289-308.

Šugman Bohinc, L. (1998). Epistemologija socialnega dela II. Socialno delo, 37,6: 417-440.

Šugman Bohinc, L. (2000). Kibernetika spremembe in stabilnosti. Socialno delo,  39, 2: 93-108.

Šugman Bohinc, L. (2005). Epistemologija podpore in pomoči. Časopis za kritiko znanosti, 33: 221, 167-181.

Šugman Bohinc, L. (2006). Socialno delo z neprostovoljnimi uporabniki. Socialno delo, 45, št. 6, str. 345-355.

 

Komentarji